Intervention on the creation and application of assessment instruments for the improvement of the evaluative practices of early childhood educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69789/ccs.v10i1.740

Keywords:

Formative assessment, Assessment instruments, Assessment strategies, Role of the educator, Chile

Abstract

The action-research conducted in the context of the final project aimed to design and implement an intervention focused on developing and applying assessment instruments in the classroom, to improve the evaluative practices of early childhood educators. The program was implemented over two months and included seven 45-minutes sessions during working hours. The research is oriented toward a practical solution to the real-life situation identified within the intervened educational community, focusing on generating theoretical and practical tools for the selection and development of assessment instruments. Each session was designed with a structure that addressed the session’s objective, along with strategies and resources for its implementation. As for the results, it can be observed that the educators perceive an increase in their knowledge and an improvement in their assessment practices. It was also observed that the intervention had a positive impact on the emotional well-being of the educators by reducing the stress and burden associated with the assessment.

Author Biography

Paulina González Valdés, Universidad Adventista de Chile

Career Director (Faculty of Education) of the Adventist University of Chile. Master in Education (Graduate)

References

Agencia de Calidad de la Educación. (2016). Resultados de la evaluación de desempeño de los establecimientos educacionales de Chile. https://resultadossimce.agenciaeducacion.cl

Aroca Toloza, C., Soto Aranda, V., Palma Muñoz, S., Gutiérrez Figueroa, E., & Wilde González, J. (2022). Evaluación para los aprendizajes en primera infancia: resignificando las prácticas evaluativas desde la Investigación-Acción. Revista de estudios y experiencias en educación, 21(45), 252–277. https://www.rexe.cl/index.php/rexe/article/view/1076

Bejar, I. I. (1984). Educational Diagnostic Assessment. Journal of Educational Measurement, 21(3), 175–189. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1984.tb00228.x

Cabello, R. (2012). Tecnologías interactivas en la educación: El estudio de las prácticas docentes en contextos de innovación. Editorial Académica Española.

Cáceres Stuardo, J., Friz Troncoso, C., Gutiérrez Silva, C., Navarrete Morales, A., & Paz Pérez, B. (2014). Instrumentos de evaluación utilizados en el nivel de Educación Parvularia [Tesis de licenciatura, Universidad del Bio-Bio]. Repobib. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/handle/123456789/2770

Casanova, M. A. (2002). Evaluación educativa: conceptos, tipologías y objetivos. En Sánchez, N.S. (coord.) Programa de reordenamiento de la oferta educativa de las Unidades UPN (pp. 44-62) Universidad Pedagógica Nacional. https://upnmorelos.edu.mx/assets/evaluacion-educativa.pdf

Che Martín, B.M., Tun Vera, J. A., & Noh, C. (2019). Problema del uso de instrumentos de evaluación en educación preescolar. En Tecnológico Nacional de México (Ed.) Memoria del Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal, Año 3, Número 3. Secretaría de Educación Pública (pp. 93-102) https://conisen.mx/documents/memorias/Memoria_CONISEN_2019.pdf

Díaz-Barriga, F., & Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una aproximación constructivista (2.ª ed.). McGraw Hill. Elliott, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación-acción. Morata. https://ie42003cgalbarracin.edu.pe/biblioteca/LIBR-NIV319012023173210.pdf

Flórez, N., Páez, J., Fernández, C., y Salgado, J. (2019). Reflexiones docentes acerca de las concepciones sobre la evaluación del aprendizaje y su influencia en las prácticas evaluativas. Revista científica, 34 (1), 63-72. https://dx.doi.org/10.14483/23448350.13553

Gobierno de Sonora. (2021). Temas de interés: Educación. Gobierno del Estado de Sonora. https://historico.sonora.gob.mx/temas-de-interes/educacion.html

Gómez Meléndez, L. E., Cáceres Mesa, M. L., y Zúñiga Rodríguez, M. (2018). La evaluación del aprendizaje en la Educación Preescolar: Aproximación al Estado del Conocimiento. Conrado, 14(62), 242- 250. de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000200037&lng=es&tlng=pt

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S. A. de C. V.

Ibarra, M. S., & Rodríguez, G. (2014). Modalidades participativas de evaluación: Un análisis de la percepción del profesorado y de los estudiantes universitarios. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 339-361. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.2.172941

Junta Nacional de Jardines Infantiles (2023). Orientaciones para la observación y registro en educación parvularia. https://www.junji.cl/documentos-cedoc/

Latorre, A. (1984). La investigación-acción: Conocer y cambiar la práctica educativa. Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/rmipe/files/2019/07/La-investigacion-accion-conocer-y-cambiar-la-practica-educativa.pdf

Kemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The action research planner. Deakin University Press. Kitzinger, J. (1995). Qualitative research. Introducing focus groups. BMJ, 311(7000), 299-302. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7633241/

Mackenna, P. (1998). Métodos cualitativos de investigación: El análisis de contenido. Santiago, Chile: Instituto de Estudios Avanzados, Universidad de Santiago de Chile.

Martínez Boom, A. (2000). Malestar docente y profesionalización en América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, (23), 43-64. https://www.albertomartinezboom.com/escritos/articulos/2000_Malestar_docente_y_profesionalizacion_en_America_Latina.pdf

Ministerio de Educación de Chile (MINEDUC). (2017). Bases curriculares de la Educación Parvularia. https://parvularia.mineduc.cl/recursos/bases-curriculares-de-educacion-parvularia/

Ministerio de Educación de Chile. (2020). Marco para la buena enseñanza en educación parvularia. https://parvularia.mineduc.cl/recursos/12805/

Parra Díaz, J., Muñoz Vidal, F., Westermeyer Jaramillo, M., & Alves, R. (2023). Pensamiento curricular en la formación inicial docente. Educação & Sociedade, 44, e267497. https://doi.org/10.1590/ES.267497

Rotger, B. (1990). Evaluación formativa. Madrid: Cincel Sáez, G., & Ajagan

Lester, L. (2020). Investigación-acción y el desarrollo profesional docente: características y componentes, posibilidades y desafíos. Revista Educação & Sociedade, 41(148), e267497. https://doi.org/10.1590/ES.267497Sandoval

Rubilar, P., Maldonado-Fuentes, A. C.& Tapia-Ladino, M. (2022). Evaluación educativa de los aprendizajes: Conceptualizaciones básicas de un lenguaje profesional para su comprensión. Páginas de Educación, 15(1), 49-75. https://doi.org/10.22235/pe.v15i1.2638

Salinas Fernández, D. (2002). ¡Mañana, examen! La evaluación: entre la teoría y la realidad. Editorial Graó. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/825/1152

Sanmartí, N. (2007). Evaluar para aprender: 10 ideas clave. Secretaría de Educación del Estado de Chihuahua. https://educacion.chihuahua.gob.mx/transparencia/sites/default/files/lectura.pdf

Stagnaro, D., & Da Representaçao, N. (2012). El proyecto de intervención. En Natale, L. (coord.). En carrera: Escritura y lectura de textos académicos y profesionales (pp.157 - 178). Universidad Nacional de General Sarmiento. https://wac.colostate.edu/docs/books/encarrera/volume.pdf

Subsecretaría de Educación Parvularia. (2018). Bases curriculares: Educación parvularia. Gobierno de Chile, Ministerio de Educación. https://parvularia.mineduc.cl/recursos/bases-curriculares-de-educacion-parvularia/

Universidad Mayor. (2017). Percepciones de las educadoras de párvulos en el Colegio Dunalastair y Jardín Infantil Vitamina La Moneda. de https://repositorio.umayor.cl/xmlui/bitstream/handle/sibum/6773/18737327-1%20METC.pdf

Varela Tembra, J. (2021). Fernández, M. D., y Fernández, G. F. (coords.) (2016). La escuela de ayer, hoy y mañana. Claves y desafíos. Madrid, España: Dykinson. Educación, 30(58), 273-277. https://doi.org/10.18800/educacion.202101.013

Vergara Reyes, C. (2011). Concepciones de evaluación del aprendizaje de docentes destacados de educación básica. Educación y Educadores, 14(1), 1–22. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/10175

Published

2024-02-09

Issue

Section

Artículos de investigación

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.