A worrying situation regarding the use of psychological measurement instruments in El Salvador.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.69789/ccs.v11i1.767

Keywords:

Psychological tests, Mental wellness, Adaptability, El Salvador

Abstract

Psychology as a science and profession has grown considerably in El Salvador. According to the Transparency Portal (n.d.), as of October 31, 2022, there are 10,408 professionals registered as practicing psychology. In addition, all universities that offer the degree program in question are taken into account, as they are responsible for training professionals who will provide comprehensive, ethical, and, above all, dedicated services to the Salvadoran population in the practice of psychology as a science and profession.

The training of mental health professionals is complex, as they must acquire knowledge, skills, and competencies from a variety of scientific branches of psychology, mainly occupational and organizational psychology, clinical psychology, educational psychology, forensic psychology, among many others that are interrelated, such as developmental psychology and cognitive neuroscience, to name a few. In addition, all of the above-mentioned branches make use of basic tools for the proper practice of the profession: psychological tests. However, there is a worrying situation regarding the use of these tests.

Author Biography

Marlon Elias Lobos Rivera, Universidad Tecnológica de El Salvador, El Salvador

Research professor, bachelor's degree in Psychology with a master's degree in University Teaching from the Technological University of El Salvador, El Salvador

References

American Psychological Association. (2018). Psychometrics. APA Dictionary of Psychology. https://dictionary.apa.org/psychometrics

Areh, I., Verkampt, F., & Allan, A. (2021). Critical review of the use of the Rorschach in European courts. Psychiatry, Psychology and Law, 29(2), 183–205. https://doi.org/10.1080/13218719.2021.1894260

Gutiérrez-Quintanilla, J. R., Lobos-Rivera, M. E., & Tejada-Rodríguez, J. C. (2020). Adaptación psicométrica de las escalas de depresión, ansiedad y estrés en una muestra de adolescentes salvadoreños. Entorno, (69), 12–22. https://doi.org/10.5377/entorno.v0i69.9556

Junta de Vigilancia de la Profesión en Psicología. (2021). Código de ética de la profesión en psicología. CSSP. https://cssp.gob.sv/wp-content/uploads/2017/05/CÓDIGO-DE-ÉTICA-ACTUALIZADO.pdf

Lobos Rivera, M. E., Flamenco Cortez, M., Flores Monterrosa, A. N., Durán Hernández, T. & Gutiérrez Quintanilla, J. R. (2022). Propiedades psicométricas del Insomnia Severity Index en una muestra de adultos salvadoreños. Veritas & Research, 4(2), 128-136. https://acortar.link/igfOlV

Lozano Gómez, R. (2020). Los test proyectivos: una crítica a su uso en el ámbito forense. Gaceta Internacional de Ciencias Forenses, (37), 41-45. https://www.uv.es/gicf/4A2_Lozano_GICF_37.pdf

Mena, F., & Calderón, F. (2022). Propiedades psicométricas de la Escala Atenas de Insomnio en población salvadoreña. Liberabit, 28(2), e579. https://acortar.link/fvAJh6

Orellana, C. I., & Orellana, L. M. (2021). Propiedades psicométricas de la escala abreviada de depresión, ansiedad y estrés (DASS-21) en adultos salvadoreños. Teoría y Praxis, 38, 45-54.

Portal de Transparencia (s.f.). Consejo Superior de Salud Pública. Concesiones y autorizaciones. https://acortar.link/lJUIzn

Sabogal, L. F. (2004). Pruebas proyectivas: acerca de su validez y confiabilidad. Duazary: Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud, 1(2), 134-137. https://acortar.link/L88DmI

Sánchez-Villena, A. R., & Ventura-León, J. (2020). Pruebas proyectivas: ¿Son útiles para la evaluación infantil? Revista chilena de pediatría, 91(3), 426. https://acortar.link/2IRU2H

Salavarrieta, D. A. M. (2008). La medición en psicología como herramienta y como reflexión ética en el ejercicio del psicólogo. Psicogente, 11(19), 46-51. https://www.redalyc.org/pdf/4975/497552139005.pdf

Sneiderman, S. (2011). Consideraciones acerca de la confiabilidad y validez en las técnicas proyectivas. Subjetividad y procesos cognitivos, 15(2), 93-110. https://www.redalyc.org/pdf/3396/339630258005.pdf

Tovar-Cuevas, J. R. (2022). Variables latentes e investigación en salud. Archivos de Medicina, 22(2), 386-402. https://acortar.link/HTenMV

Ventura-León, J. (2018). ¿Medir o evaluar?: una diferencia necesaria. Educación Médica, 19(53), 382. https://acortar.link/2JM3Uv

Ventura-León, J. (2020). Escalas, inventarios y cuestionarios: ¿son lo mismo? Educación Médica, 21(3), 218-220. https://acortar.link/HtE6mI

Vinet, E. V., Rodríguez-Cancino, M., Sandoval Domínguez, A., Rojas Mora, P., & Saiz, J. L. (2023). El Empleo de Test por Psicólogos/as Chilenos/as: Un Inquietante Panorama. Psykhe, 32(1), 1-19.

Published

2025-01-30

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.