Competency-based curriculum design process from the institutional diagnosis
DOI:
https://doi.org/10.69789/ccs.v11i1.668Keywords:
Curriculum, Teaching methodology, universities, Higher Education Institutions , El SalvadorAbstract
Curricular updating in Salvadoran Higher Education Institutions (HEIs) is intended to generate a process that ensures the relevance of the comprehensive training of university graduates. This procedure requires the participation of the actors involved in the educational processes and the generation of communication channels to encourage feedback and effective participation. The objective of this study was to understand the processes implemented for updating curriculum at a HEI. The research methodology was descriptive and qualitative, selecting for data collection a self-administered, open-ended questionnaire addressed to four coordinators and one vice-dean participating in the curricular upgrading process of the HEI. The results obtained indicate that the representatives from the five surveyed faculties respect and comply with the criteria stipulated in the National Directorate of Higher Education's (NDHE) manual; however, during the implementation of the update process, no institutional standardization was evident regarding internal procedures. The conclusions highlight the need to unify the curricular updating processes with the institution’s educational model, establishing the requirements for the design, execution, and evaluation of curricula to better guarantee an academic offering tailored to the needs of the context.
References
Acosta Morales, E., Aguirre Serena, M., Barradas Gerón, M. A., Echazarreta Nieves, I., Medina Muro, N. & Mota Flores, I. P. (2005). Guía para el diseño de proyectos curriculares con el enfoque de competencia. Universidad Veracruzana. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/guia-metodologica.pdf
Alvarenga Valencia, Y. E. (2018). Innovación en el diseño curricular del plan de estudio de la carrera Maestría en Derecho de Familia de la Universidad Evangélica de El Salvador [tesis de maestría, Universidad Don Bosco]. https://rd.udb.edu.sv/items/b0647fe7-1bdc-4b59-b23b-08b904a08b62
Ardón Iraheta, R. G., Moreno de Palma, K. V., Pimentel Saca, J. A. & Vásquez Coronado, I. O. (2018). Diseño de propuesta formativa para la elaboración de planes de estudio y planificación didáctica bajo el enfoque de competencias [tesis de maestría, Universidad Don Bosco]. https://rd.udb.edu.sv/items/d0877799-d9b5-4ec1-90e6-8577a30b4f73
Arnaz, J. A. (1981). La planeación curricular. Trillas.
Beneitone, P., Esquetini, C., González, J., Marty Maletá, M., Siufi, G., Wagenaar, R. (2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina: Informe final -Proyecto Tuning- América Latina 2004-2007. Publicaciones de la Universidad de Deusto. https://tuningacademy.org/wp-content/uploads/2014/02/TuningLAIII_Final-Report_SP.pdf
Díaz Barriga, F., Lule González M. L., Pacheco Pinzón, D., Saad Dayán, E. & Rojas-Drummond, S. (1990). Metodología de diseño curricular para educación superior. Trillas.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., & Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw-Hill / Interamericana Editores, S. A. de C. V.
Martínez Barragán, N. D. (2014). Cómo implementar un diseño curricular por competencias. Experiencia Docente, 1(2), 9–23. https://pdfs.semanticscholar.org/956a/17045ae85821b8f91bf0df65cb2d27845420.pdf
MINEDUCYT (2021). Política Nacional de Educación Superior de El Salvador. https://unasa.edu.sv/sg/sg/legislacionnacional/Politica%20Nacional%20de%20Educacion%20Superior.pdf
Ministerio de Educación. (2014). Criterios básicos para el diseño, presentación y evaluación de instrumentos curriculares y otros documentos relacionados con el accionar académico de las Instituciones de Educación Superior (IES). https://www.mined.gob.sv/download/criterios-basicos-para-el-diseno-presentacion-y-evaluacion-de-instrumentos-curriculares/
Pirela Morillo, J. & Pulido Daza, N. J. (2018). Actualización curricular del programa de sistemas de información y documentación de la Universidad de La Salle-Colombia. Investigación Bibliotecológica, 32(74), 145–169. https://doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2018.74.57924
Nieves Medrano, M. L. (2018). Origen y evolución de la matriz TOWS en la administración estratégica del siglo XXI. Revista Administración y Finanzas, 5(16), 8–27. https://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Administracion_y_Finanzas/vol5num16/Revista_de%20_Administraci%C3%B3n_y_Finanzas_V5_N16_2.pdf
Oña Chiguano, A. P. & Vega Alquinga, R. K. (2018). Importancia del análisis FODA para la elaboración de estrategias de organizaciones americanas: Una revisión de la última década. Tambara, (3), 435–447. https://tambara.org/wp-content/uploads/2018/12/1.Foda_O%C3%B1a_final.pdf
Pansza, M. (1997). Pedagogía y currículo. Gernika.
Ruay Garcés, R., González Bravo, P. & Plaza Taucare, E. (julio-diciembre del 2016). ¿Cómo abordar la renovación curricular en la educación superior? Alteridad. Revista de Educación, 11(2), 157–170. https://web.archive.org/web/20230109225710/https://www.redalyc.org/pdf/4677/467749196002.pdf
Taba, H. (1974). Elaboración del currículo. Editorial Troquel S. A.
Tyler, R. W. (1982). Principios básicos del currículo. Editorial Troquel S. A.
Universidad La Gran Colombia. (2018). Guía para la evaluación y actualización de la estructura curricular. Editorial Universitaria. https://www.ugc.edu.co/sede/armenia/files/editorial/guia_evaluacion_actualizacion_curricular.pdf
Universidad Nacional Mayor de San Marcos. (2014). Guía metodológica - Diseño curricular para las carreras de la UNMSM. Vicerrectorado Académico. https://occaa.unmsm.edu.pe/occaa/storage/uploads/files/l64w30WOLe-5.Guia-Dise%C3%B1o-Curricular-2014.pdf
Universidad Viña del Mar. (2015). Manual de innovación y evaluación curricular. Dirección General de Docencia - Vicerrectoría Académica. https://www.uvm.cl/wp-content/archivos/manual-innovacion.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jonathan De la O, Ana Isabel Sotelo de Munguía, Lorena Pérez-Penup

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.